Lifestyle

Vijf redenen waarom je slaaptekort de oorzaak is van die extra kilo’s

We verstaan maar al te goed dat een druk schema ervoor zorgt dat slapen niet je prioriteit is. Je bereikt namelijk niet veel terwijl je slaapt. Maar je lichaam heeft die uren rust erg nodig omdat je lichaam zichzelf dan oplaadt. Slaaptekort zal bijna altijd zorgen dat je die laatste kilo’s er maar niet afkrijgt. Wie te weinig slaapt, heeft zelfs meer kans om overgewicht te hebben.
In dit artikel leggen we je graag de link uit tussen slapen en je gewicht onder controle krijgen. We geven je uitleg waarom je slaapgewoontes invloed hebben op je gewicht.

Vijf redenen waarom je slaaptekort de oorzaak is van die extra kilo’s

Ten eerste zorgt een slaaptekort ervoor dat je metabolisme de dieperik induikt. Mensen die minder slapen hebben een hogere suikerwaarde in hun bloed waardoor je minder calorieën verbrandt tijdens de dag. Als je traag in slaap valt kan je bijvoorbeeld een lichte vorm van sport doen voor je gaat slapen om jezelf moe te maken, denk aan yoga of tai-chi.

Ten tweede grijp je sneller naar een tussendoortje als je een nachtje slecht hebt geslapen. Studies bewijzen een link tussen slaaptekort en honger. Er worden bepaalde hormonen geproduceerd tijdens je slaap die ervoor zorgen dat je je voldaan voelt, maar als je te weinig slaapt zullen er dus minder van deze hormonen aangemaakt worden waardoor je vaker hongerig bent overdag.

Ten derde ben je veel te moe om te sporten en de resultaten te behalen die je voor ogen had. Je motivatie daalt en je energielevel is zodanig laag dat je workout alles behalve effectief zal zijn.


Error: Your Requested widget " enhancedtextwidget-3" is not in the widget list.
  • [do_widget_area sidebar-1]
    • [do_widget id="search-2"]
    • [do_widget id="text-2"]
    • [do_widget id="sociallyviral_recent_posts_widget-2"]
  • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-3"]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-2"]
  • [do_widget_area wp_inactive_widgets]

    Ten vierde leidt een slaaptekort tot een grotere vetopslag. Als je te weinig slaapt verbrandt je minder calorieën en dus minder vet en suiker. Dit zorgt ervoor dat er vetophoping ontstaan rond de probleemzones zoals de ‘zwembandjes’, billen en buik.

    Als laatste is een kort nachtje nefast voor je eetgewoontes. Hoe langer je wakker blijft hoe meer tijd je hebt om te eten. Klinkt logisch hé ? Ook al ben je je er niet van bewust, een paar uur langer wakker blijven, kan je zo naar de koelkast doen lopen waardoor je dus meer calorieën consumeert dan goed is voor je lichaam. Een (te) hoge calorieopname voorkomt dat je vermagert.

    Slecht nieuws dus! Acht uur is het aantal uren slaap dat de gemiddelde mens nodig heeft. Zorg dus dat je genoeg slaapt om je lichaam weer genoeg energie te geven voor de dag die komt.

    Pin It on Pinterest

    Share This