Lifestyle

Vind het dieet dat bij je levensstijl past

Als je geïnteresseerd bent in gewicht verliezen of een nieuw dieet wilt volgen, zijn er heel veel opties die je kunt uitproberen. Het lijkt misschien wel allemaal goed dat ze zo veel verschillende soorten diëten bestaan, maar het maakt het alleen maar moeilijker voor jou om het juiste dieet, dat geschikt is voor jou, eruit te halen. Als je een dieetprogramma volgt dat te lastig, te duur of niet leuk is, zal je het waarschijnlijk niet lang volhouden. Zoek een dieet waar je plezier en energie uit kunt halen en waar je je dus lange tijd aan kunt houden. Op die manier kan je pas echt je (gewichtsverlies)doelen bereiken.

Vind het dieet dat bij je levensstijl past

Deel 1: een dieet starten
Bepaal je doel. Nog voor je kunt beslissen voor welk dieet je zult gaan en welk dieet het best bij jouw levensstijl past, bepaal je best op voorhand hoe veel gewicht je wilt verliezen. Dit kan je helpen bij de keuze over welk dieet bij je zal passen en welk dan weer helemaal niet. Wees realistisch bij het bepalen van je doelen. Het is bijvoorbeeld bijna onmogelijk om 5 kg in 1 week te verliezen.
Houd een voedseldagboek bij nog voor je begint aan je dieet. Het kan je helpen om te zien wat je precies moet veranderen aan je eetgewoontes en waar je wel goed bezig bent. Noteer alles wat je drinkt en eet die dag en schrijf alles neer in detail. Neem tijd om je dagboek goed te herlezen vooraleer je begint aan je dieet. Markeer bijvoorbeeld de zaken die je niet meer wilt eten in het rood, en de zaken die je wel nog wil eten in het groen. Probeer een dieet uit met weinig koolhydraten. Er zijn veel commerciële programma’s en algemene regels die de inname van koolhydraten verminderen en gewichtsverlies stimuleren. Als je voor zo’n dieet gaat, zal je minder granen, fruit en zuivelproducten mogen eten. Het dieet is ook populair voor wie snel veel gewicht wil verliezen. Je hebt ook geen voedseldagboek nodig en je moet ook geen calorieën tellen de hele dag door. Je schrapt of beperkt een aantal producten en dat is het. Het dieet kan ook wel neveneffecten veroorzaken. Door een te lage inname van koolhydraten kan je hoofdpijn hebben of de hele dag door moe zijn.
Volg de mediterraanse levensstijl. Dit is dus geen dieet, maar eerder een verandering in je levensstijl dat je zal moeten doorvoeren. Bij dit dieet wordt de nadruk gelegd op fruit, groenten en zeevruchten. Voedsel zoals vlees en zuivel worden niet dagelijks gegeven. Veel mensen houden van dit dieet omdat ze regelmatig nog een glas rode wijn mogen drinken, gezonde vetten mogen gebruiken en volle granen mogen eten. Het dieet is perfect voor wie niet alleen gewicht wil verliezen, maar ook het risico op hartziektes wil verlagen.

Deel 2: het gepaste dieet kiezen
Begin met een eenvoudig afvaldieet met weinig calorieën. He tis gemakkelijk om te volgen en je hoeft er weinig aangepast voedsel of materiaal voor aankopen. Het is ook flexibel inzake het soort voedsel dat je kunt eten en het voedingspatroon dat je kiest. Het is ideaal voor iedereen die een simpel dieet wil volgen en het niet erg vindt om dagelijks een voedseldagboek bij te houden. Als je geen zin heb om dagelijks je calorieën bij te houden, dan is dit dieet wel niets voor jou. Verminder je dagelijkse calorie-inname met 500. Als je dat volhoudt, kun je iedere week zo’n halve tot één kilo verliezen.

Deel 3: vermijd gevaarlijke diëten
Vermijd diëten waarbij je supplementen moet innemen zoals pillen of poeder. Ze worden beschouwd als onveilig en kunnen je lichaam beschadigen.
Vermijd sapdiëten. Ze worden ook beschouwd als onveilig en worden niet aanbevolen. Bij deze diëten drink je enkel nog vloeistoffen en geen vast voedsel. Het bevat weinig calorieën, weinig vetten, maar ook weinig voedingsstoffen. Je kunt er dus duizelig en moe van worden.
Praat met vrienden en familieleden. Nu diëten en gewicht verliezen een veelbesproken onderwerp is in de maatschappij, kun je veel informatie van anderen verkrijgen over dieetprogramma’s en hun successcore ’s. Praat met familieleden over de diëten die zij al geprobeerd en kunnen je persoonlijke informatie geven over het dieet en vertellen hoe zij het ervaren hebben. Vraag: Wat was het gemakkelijkste aan het dieet? Wat vond jij het lastigst? Was het een duur programma? Moest je er speciale voeding voor kopen? Moet je extra supplementen nemen? Als je een antwoord kent op deze vragen nog voor je aan een dieet begint, kan dat heel veel helpen.
Praat met je dokter. Een andere goede inspiratiebron voor gewichtsverlies is je dokter. Praat met hem over je doelen en wensen om gewicht te verliezen en vraag advies. Vraag aan je dokter welke diëten je graag eens wilt uitproberen en vraag hem of ze veilig en gezond zijn voor jouw lichaam. Je kunt eventueel ook een afspraak plannen met een diëtist. Zij kunnen speciale dieetprogramma’s maken die gebaseerd zijn op jouw noden en wensen.

Pin It on Pinterest

Share This