Producten, Voeding

Voedingswaren met nul calorieën die je helpen afslanken

Het idee achter etenswaren die ‘nul’ calorieën bevatten, ook wel negatieve calorieën genoemd, is dat dit voedsel zodanig weinig calorieën heeft dat je weer verbrand hebt terwijl je ze eet. Het komt er dus op neer dat je geen extra calorieën binnen krijgt en soms verbrand je meer dan je hebt opgenomen. Hieronder volgt een eerste lijst met voedingswaren die je gerust in je dagelijkse voedingsplan mag opnemen, zonder je zorgen te maken om het aantal calorieën. Elk voorbeeld bevat minder dan 50 kcal per 100 gram.

Voedingswaren met nul calorieën die je helpen afslanken (deel 1)

Selder.
Deze groente heeft een weef-achtige structuur waardoor het voornamelijk uit water bestaat. 16 kcal/100g

Sinaasappel.
Niet alleen bevat deze fruitsoort veel vitamine C, ze bevatten ook zeer weinig kcal in vergelijking met andere stukken fruit. 47 kcal/100g

Kool.
Van kool wordt vaak gezegd dat het kanker en hartziektes zou vermijden en het staat hoog op de lijst van etenswaren die je helpen afslanken. Koolsoep is een goed alternatief als maaltijd omdat het heel weinig calorieën bevat en het vult veel beter dan gewone soepen. 25 kcal/100g

Asperges.
Deze groente bevat veel vezels, geeft je een vol gevoel en telt weinig calorieën. Je kan asperges vers eten bij een slaatje of je kan ze grillen of stomen als je ze op een gezonde manier wilt klaarmaken. 20 kcal/100g

Bieten.
Als je bieten eet, maak je ze best klaar door ze te grillen, stomen of koken in water. Deze groente bevat ook belangrijke antioxidanten die enkel in bepaalde soorten eten worden gevonden. 43 kcal/100g

Komkommer.
Deze groente bevat zo veel water dat het je waarschijnlijk niet verbaast dat er bijna geen calorieën te vinden zijn. Je kan blijven eten tot je gevuld bent, en toch blijft het aantal opgenomen calorieën miniem. 16 kcal/100g

Citroen.
Je zal natuurlijk niet losse schijfjes citroen verorberen maar het is wel leuk om te weten dat je ze kan gebruiken wanneer je wilt, zonder dat het gerecht of drankje een caloriebom wordt. In de zomer kan je ze in je waterfles doen of in de winter gebruiken om je vis te besprenkelen. 29 kcal/100g

Bloemkool.
Deze groente verschaft veel gezondheidsvoordelen. Het is niet alles goed voor de bloedvaten en je spijsvertering, het bevat ook nog eens een pijnverzachtende voedingsstoffen. Door bloemkool enkel maar te koken, verlies je al veel van de energiewaarde. 25 kcal/100g

Champignons.
Welke champignon je ook eet, ze bevatten bijna allemaal enorm weinig calorieën. Ze worden daarom ook vaak gebruikt in burgers als vervanging van vlees. 38 kcal/100g
Watermeloen.

Ondanks de zoete smaak bevat deze vrucht weinig calorieën. Het goede nieuws is dat de watermeloen ook veel antioxidanten bevat die een positief effect hebben op je lichaam zoals het boosten van je metabolisme. 30 kcal/100g

Deze voedingswaren bevatten eigenlijk niet echt nul calorieën, eerder minder dan 50 per 100 gram maar omdat ze zo energiearm zijn, verbrand je vaak al de calorieën die zou je opnemen tijdens het eten en enkele dagelijkse activiteiten zelf. Hieronder nog eens 10 voorbeelden van voedsel waar je je niet schuldig hoeft bij te voelen.

Voedingswaren met nul calorieën die je helpen afslanken (deel 2)

Courgette.
Niet alleen kan je deze groente gebruiken als vuller in je bord, sommige mensen maken zelfs gezonde courgette-brood. De groente vult je enorm maar te veel ervan eten is ook niet goed. 17 kcal/100g

Tomaat.
Tomaten behoren bij de meeste gezonde dingen die je kan eten. Het bevat stoffen die kanker voorkomen en je hart beschermen, dus je lichaam heeft extra baat bij het eten ervan. 17 kcal/100g

Pompelmoes.
Deze fruitsoort wordt vaak in 1 adem genoemd met diëten omdat het je metabolisme versnelt en goed is voor je hart. Het bevat iets meer calorieën dan de andere dingen op deze lijst maar het aantal is nog steeds bijna verwaarloosbaar, plus het bevat vele andere broodnodige stoffen. 42 kcal/100g

Spruitjes.
Vaak wordt deze groente als ‘vies’ beschouwt maar dat is jammer aangezien er weinig calorieën en veel gezonde voedingsstoffen in te vinden zijn. Let wel op als je ze bakt in boter of olie om ze beter te laten smaken dat de calorieën niet de hoogte inschieten. 43 kcal/100g

Boerenkool.
Een echte aanrader omdat boerenkool zodanig veel voordelen verschaft voor je gezondheid. Het bevat proteïnen, vezels, vitaminen, mineralen, phytonutrienten en daarenboven bevat het zó weinig calorieën. Waarom zou je het niet eten? Een lekkere en gezonde snack is dan ook gebakken boerenkool chips. Leg simpelweg wat blaadjes in de oven strooi daarna wat grof zout op je knapperige blaadjes. 49 kcal/100g

Rapen.
Rapen komen vaak voor in recepten maar je kan ze ook gewoon eten als je portie groenten van de dag bij je maaltijd of in een salade. Naast de lage energiewaarde hebben ze ook een pijnstillend effect. 28 kcal/100g

Appel.
Het Engels gezegde ‘an apple a day keeps the doctor away’ kan steek houden. Appels bevatten voornamelijk water, antioxidanten, vitaminen, mineralen en vezels. Als tussendoortje is dit duizend maal beter dan een vette of zoete snack of zelfs fastfood. 52 kcal/100g

Ajuin.
We gebruiken enorm veel ajuin in talloze recepten maar dit kan in de verste verte geen kwaad aangezien er bijna geen calorieën te bespeuren zijn. Studies hebben ook bewezen dat je sneller afvalt door ajuinen in je maaltijden op te nemen. 40 kcal/100g

Wortel.
Weinig calorieën, goed voor je zicht, heilzaam voor je suikerwaarden en een natuurlijke urineafdrijver, waardoor je lichaam wordt gezuiverd van overbodig zout en vastgehouden water. 41 kcal/100g

Broccoli.
Vaak ook het ‘supervoedsel’ genoemd. Het bestrijdt kanker, bevat weinig calorieën, phytonutrienten, vezels en plantaardige proteïnen om je spiermassa te versterken. 34 kcal/100g

Pin It on Pinterest

Share This