Voeding

Voedsel dat je dieet kan verpesten

De producten in onderstaand artikel zijn vrij gezond, maar als je niet oplet, kunnen ze een verdikkend effect veroorzaken.

De eerste stap om gewicht te verliezen is fast food van het menu schrappen en te vervangen door gezonde alternatieven. Helaas bevatten de gezonde alternatieven vaak grote hoeveelheden vet en calorieën. Het is daarom belangrijk om ook te letten op hoeveel je van die gezonde producten eet, zelfs al draait het om salades, nootjes, fruit of yoghurt. Stop met je eigen dieet te saboteren en lees hieronder voor welke gezonde producten je moet opletten.

  • Avocado
    Avocado bevat veel voedingsstoffen en antioxidanten die goed zijn voor je lichaam. Het is eveneens gezond voor je hart omwille van de enkelvoudige onverzadigde vetten die het bevat. Je doel is wel om gewicht te verliezen, dus let op dat je niet te veel avocado’s eet. Ze bevatten veel vet en calorieën (1 avocado bevat 350 calorieën!). Eet dus voortaan slechts 20% van de volledige avocado zodat je slechts 50 calorieën inneemt en het risico op gewichtstoename vaarwel zegt.
  • Rode wijn
    Mensen die af en toe een glaasje rode wijn drinken (en eventueel ook andere soorten alcoholische drankjes), hebben een lager risico op hartziektes, Alzheimer, bepaalde soorten kanker en zelfs gewichtstoename. Hierbij geldt wel dat je rode wijn met mate drinkt. Een glaasje rode wijn bevat al snel 130 calorieën. Als tip geven we je mee om rode wijn in kleine wijnglaasjes te drinken.
  • Noten
    Noten bevatten gezonde omega 3-vetten, eiwitten, vitamine E en vezels, maar ze bevatten helaas ook veel calorieën. Een kwart glaasje gevuld met noten bevat 132 calorieën. Matigen is de boodschap!
  • Gedroogd fruit
    Gedroogd fruit is eigenlijk fruit waaruit het water is genomen. Bijgevolg bevat een beker gedroogd fruit vijf tot acht keer meer calorieën en suiker dan een gewone beker vers fruit. Een beker met verse druiven bevat bijvoorbeeld 60 calorieën, terwijl een beker rozijnen 460 calorieën bevat. Kies dus beter voor vers fruit, en eet gedroogd fruit enkel als schotelversiering.
  • Chocolade
    Donkere chocolade bevat polyfenolen die helpen om ziektes zoals kanker te bestrijden. Het zou eveneens goed zijn om gewicht te verliezen, als je er niet té veel van eet. Een reep donkere chocolade bevat 155 calorieën, 9 gram vet, waarvan 5 verzadigd vet. Tip: eet donkere chocolade waarin grote hoeveelheden cacao zitten. In cacao zit er namelijk weinig suiker. Zorg er ook voor dat je niet meer dan een aantal blokjes chocolade per keer eet.
  • Smoothies
    Je vraagt je nu af wat er mis kan zijn met een fris glas gemixt fruit, groenten en ijs. Als je ze maakt met ingrediënten zoals chocolade, pindakaas, yoghurt of siroop en serveert in grote bekers, dan worden het geen gezonde drankjes, maar eerder geniepige snacks. Sommige smoothies zijn zelfs niet eens gezonder dan milkshakes! Om ervoor te zorgen dat jouw smoothie echt wel een gezond drankje blijft, kies dan voor ingrediënten zoals vers of ongezond bevroren fruit, ijs en ongezoete melk.
  • Tonijnsalade
    Ben je fan van tonijn? Wees er voorzichtig mee. Een klein potje tonijnsalade bevat al vrij snel een kleine 200 calorieën. De meeste mensen doen er meestal nog een schep mayonaise bij, wat betekent dat er nog eens 90 calorieën en 10 gram vet bovenop komen. Kies voortaan voor Griekse yoghurt en laat de mayonaise achterwege. Je verkrijgt ongeveer dezelfde smaak, maar neemt veel minder calorieën binnen, en meer eiwitten!

Pin It on Pinterest

Share This